Stichting leerkracht

Technisch en begrijpend lezen

In groep 3 starten we met het leesonderwijs.We werken met de methode Veilig Leren Lezen – kim-versie.Deze methode gebruikt de letter als uitgangspunt. Kinderen verkennen de letters vanuit verschillende invalshoeken: luisteren, kijken, schrijven en voelen.

De kinderen oefenen nieuwe letters systematisch bij het lezen en spellen, steeds binnen een context van bekende letters. Zo wordt er aandacht besteed aan alle eigenschappen van woorden en leren de kinderen via twaalf leerstofkernen in groep 3 lezen.

Met Veilig Leren Lezen leggen we een stevige basis voor het verdere taal- en leesonderwijs.Kinderen ontwikkelen niet alleen hun technische leesvaardigheid, maar ontdekken ook hoe leuk het is om woorden en verhalen zelf te kunnen lezen.

 

Technisch lezen – Zo leren kinderen lezen en spellen

In groep 4 en 5 werken we met de methode Zo leren kinderen lezen en spellen van José Schraven.Deze methode sluit goed aan bij de manier waarop kinderen taal stap voor stap leren begrijpen.Er wordt veel aandacht besteed aan klanken, letters en woordopbouw, zodat kinderen woorden niet alleen kunnen lezen, maar ook goed kunnen spellen.

We oefenen dagelijks met:

  • het vlot en nauwkeurig lezen van woorden en zinnen;
  • het herkennen van klankpatronen;
  • het toepassen van spellingregels bij het lezen.

Door herhaling en duidelijke uitleg krijgen kinderen zelfvertrouwen in hun leesvaardigheid. Zo leren kinderen niet alleen lezen, maar ook begrijpen hoe taal werkt.
 

Leesbevordering en samenwerking met de bibliotheek

Door een intensieve samenwerking met de bibliotheek van Zuidhorn bieden wij een modern en uitdagend leesaanbod aan.Ons doel is om de motivatie van kinderen om te lezen te versterken en hen te laten ontdekken hoe leuk lezen kan zijn.

Met de inzet van onze taal- en leescoördinatoren halen we inspirerende leesprojecten de school binnen.Er is veel aandacht voor jeugdliteratuur, poëzie en informatieboeken.

Wij willen uitstralen dat lezen niet alleen belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen, maar vooral ook een bron van plezier en ontdekking kan zijn.

 

Begrijpend lezen met Wetenswaardig

Voor begrijpend lezen werken wij met de methode Wetenswaardig. Deze methode combineert taalbegrip met wereldoriëntatie, waardoor leerlingen niet alleen beter leren lezen, maar ook hun kennis van de wereld vergroten. De teksten in Wetenswaardig zijn informatief en sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Ze leren strategieën om teksten goed te begrijpen, verbanden te leggen en kritisch na te denken over wat ze lezen.
Op deze manier ontwikkelen de kinderen hun leesvaardigheid, nieuwsgierigheid en denkvermogen. 
 

Schrijven

Al snel tijdens het aanvankelijk lezen begint ook het schrijven. In groep 2 zijn hier al voorbereidende oefeningen voor gedaan. Vanaf groep 3 werken we met de methode Pennenstreken. Vanaf groep 4 schrijven de leerlingen met een licht hellend schrift. In groep 4 wordt de vulpen geïntroduceerd. 
 

Taal met Wetenswaardig

Voor taal gebruiken wij de methode Wetenswaardig. Deze methode richt zich op taalbeschouwing en woordenschat, in samenhang met betekenisvolle teksten en thema’s. Leerlingen ontdekken hoe taal werkt en hoe ze die effectief kunnen gebruiken in verschillende situaties. Wetenswaardig stimuleert taalbewustzijn en taalplezier. Door te werken met interessante onderwerpen leren kinderen nieuwe woorden, zinsstructuren en manieren om zich duidelijk uit te drukken, zowel mondeling als schriftelijk.
Zo bouwen onze leerlingen stap voor stap een stevige taalbasis op die hen helpt bij alle andere vakken en in hun verdere schoolloopbaan.
 

Spelling met Taaljacht

Voor spelling gebruiken wij de methode Taaljacht. Met deze methode leren leerlingen spelregels op een duidelijke en gestructureerde manier. Ze ontdekken waarom woorden op een bepaalde manier worden geschreven en leren deze regels toepassen in hun eigen schrijfwerk.Taaljacht werkt met betekenisvolle contexten en biedt veel ruimte voor oefening en herhaling, zodat leerlingen de regels echt begrijpen en onthouden. Zo ontwikkelen de kinderen een stevige spellingbasis.
 

Engels met Blink Engels

Vanaf groep 1 krijgen onze leerlingen les in de Engelse taal. We werken met de methode Blink Engels, een eigentijdse methode die aansluit bij de belevingswereld van kinderen.
De lessen zijn afwisselend en actief. De leerlingen luisteren naar liedjes, kijken korte filmpjes, voeren gesprekken en spelen taalspelletjes. Zo leren ze op een natuurlijke manier Engels begrijpen en spreken. De nadruk ligt op het gebruiken van de taal in plaats van op grammatica. Met Blink Engels willen we kinderen enthousiast maken voor het leren van een andere taal.

 

Rekenen met Wereld in getallen

Vanaf groep 3 werken wij met de rekenmethode Wereld in getallen. Deze methode sluit aan bij de nieuwste inzichten op het gebied van rekenen en biedt een duidelijke opbouw van groep 3 tot en met groep 8. In de lessen is veel aandacht voor hoofdrekenen, inzichtelijk rekenen en het toepassen van strategieën. De methode biedt ruime mogelijkheden voor differentiatie. Naast de methode werken we met Met Sprongen Vooruit, een speelse en bewegende manier om rekenvaardigheden te oefenen. Door middel van spel en beweging wordt rekenen op een actieve en motiverende manier aangeboden. Ook gebruiken we Bareka, een digitaal oefenprogramma waarmee leerlingen extra kunnen oefenen op specifieke onderdelen. 
 

Taal, begrijpend lezen en wereldoriënterende vakken met Wetenswaardig

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Op onze school sluiten we daarbij aan met de methode Wetenswaardig. Deze methode gebruiken we voor taal, begrijpend lezen en de wereldoriënterende vakken: natuur, techniek, geschiedenis en aardrijkskunde.
Wetenswaardig verbindt kennis, taal en denken met elkaar. Leerlingen leren niet alleen over de wereld, maar vergroten tegelijk hun taalvaardigheid, woordenschat en leesbegrip. De thema’s sluiten aan bij hun eigen belevingswereld en nodigen uit tot onderzoeken, ontdekken en samenwerken.
Kinderen leren vragen stellen, informatie verzamelen en verbanden leggen tussen wat ze lezen, onderzoeken en ervaren. Zo ontwikkelen ze een brede blik op de wereld en leren ze kritisch en creatief nadenken.
Met Wetenswaardig bouwen we samen aan nieuwsgierige, onderzoekende en taalsterke leerlingen die goed voorbereid zijn op de toekomst.

 

Sociaal-emotionele vorming

Een kind leert pas echt goed als het zich veilig en op zijn gemak voelt. Daarom besteden wij op school veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Aan het begin van ieder schooljaar werken we tijdens De Gouden Weken extra aan groepsvorming. In deze periode doen we verschillende activiteiten die helpen om elkaar beter te leren kennen, vertrouwen op te bouwen en een positieve sfeer in de groep te creëren. Samen met de leerlingen stellen we klassenregels op die zichtbaar in de klas hangen. Na de kerstvakantie volgen de Zilveren Weken, waarin we de regels herhalen en opnieuw aandacht besteden aan samenwerking en een prettig klimaat in de groep.
Daarnaast werken we schoolbreed met de Kanjertraining. Deze training helpt kinderen om op een respectvolle manier met zichzelf en met anderen om te gaan. Ze leren vertrouwen op hun eigen kracht, goed samen te werken en ruzies op een positieve manier op te lossen.

Door deze aanpak creëren we een veilige en positieve leeromgeving waarin ieder kind zich gezien voelt en de ruimte krijgt om zich sociaal en cognitief optimaal te ontwikkelen


Sociale redzaamheid (verkeer)

In groep 3 starten we met de methode Een rondje verkeer. Groep 4 werkt met Stap vooruit,  groep 5 en 6 werkt met de methode Op voeten en fietsen en groep 7 en 8 gebruikt De Jeugdverkeerskrant. De verkeersmethode die wij gebruiken is een actuele, aansprekende en gebruikersvriendelijke methode voor verkeersonderwijs. Er worden dagelijks voorkomende verkeerssituaties behandeld, waardoor nauw wordt aangesloten bij de belevingswereld van kinderen. Naast verkeersregels is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een verkeersbewuste mentaliteit. De leerlingen van groep 7 nemen deel aan het schriftelijk en praktisch verkeersexamen.


Expressie activiteiten

In de onderbouw zijn kinderen op allerlei manieren bezig met expressieve activiteiten zoals: knutselen, tekenen, schilderen, drama, dans en muziek enz. De creatieve vakken worden door de eigen leerkracht gegeven. In de groepen 3 en 4 wordt meestal op de creamiddag rond een thema gewerkt. De groepen 5 tot en met 8 werken op de vrijdagmiddag aan verschillende workshops in circuitvorm. In deze workshops komen de onderdelen muziek, techniek, handvaardigheid, tekenen/schilderen, fotografie, drama, koken en ICT aan bod. Op deze manier dagen we kinderen op vele vlakken uit om creatief na te denken , plannen te maken,  oplossingen te bedenken en vooral de creativiteit te ontwikkelen. Hierbij staat vooral het proces centraal en proberen we beter aan te sluiten bij de verschillende interesses van de kinderen en de leerkrachten.

Muziek

Het muziekonderwijs is erop gericht dat de kinderen spelend, zingend en bewegend van muziek leren genieten. De leerlingen verwerven op systematische wijze kennis, inzicht en vaardigheid op gebied van muziek. Veel muziekactiviteiten vinden plaats in groepsverband. De leerlingen leren sociale vaardigheden die daarvoor van belang zijn, zoals samenwerken en goed luisteren naar elkaar. Er wordt o.a. gewerkt met de methode Muziek Moet Je Doen, Trefwoord, Take it Easy. Net als bij de creatieve vakken vinden er geregeld groepsoverstijgende workshops plaats met het thema muziek.

Kunst- en cultuureducatie

Vanuit het ministerie van OCW wordt cultuureducatie gestimuleerd door extra gelden per leerling beschikbaar te stellen. We hebben op school een beleidsplan inzake kunst- en cultuur. Jaarlijks nodigen wij een kunstenaar uit om met alle leerlingen een ‘kunsttegel’ te maken. Op diverse plaatsen in de school hangen de kunstwerken van de leerlingen. Jaarlijks bezoeken de leerlingen een theatervoorstelling. Daarnaast gaan de leerlingen van groep 6 jaarlijks naar een concert van het NNO. Tevens doen we mee aan het programma ‘Erfgoed’, waarbij groepen bezoekjes brengen aan de verschillende culturele en historische plekken in en rondom Zuidhorn.

Actief Burgerschap en sociale integratie

Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen. Zoals u in deze schoolgids kunt lezen werken we in de hele school met het programma van KiVa. Deze lessen zijn vooral gebaseerd op de sfeer in de groep, omgang met elkaar en het groepsproces. Verder besteden we hier aandacht aan door o.a. gebruik te maken van het zonnetje van de week, de leerlingenraad, de Rots & Water trainingen etc. We richten de blik van de leerlingen ook op de wereld om hen heen. Hiervoor maken we gebruik van verschillende projecten als Klassenpost, International Energy Challenge en ook Nieuwsbegrip, Kidsweek en het Schoolweekjournaal dragen bij aan een brede blik op de wereld. We willen onze leerlingen een bewuste houding meegeven t.a.v. de omgang met elkaar, duurzaamheid en een positieve houding ten opzichte van de wereld.

Gymnastiek/ Lichamelijke opvoeding

Wij willen kinderen meegeven dat bewegen gezond en vooral ook erg leuk is. Op donderdag krijgen de leerlingen vanaf groep 3 een gevarieerde gymnastiekles met toestellen en spel in de sporthal Quicksilver S. Het deel van de toestellen wordt gegeven door de vakleerkracht, Wendy Martena. De spellessen worden gegeven door de groepsleerkrachten. Op de andere dagen maken we regelmatig gebruik van actieve spellen binnen en buiten om de kinderen ook op deze dagen te laten bewegen.