Methodes
Technisch en begrijpend lezen
In groep 3 starten we met het leesonderwijs.We werken met de methode Veilig Leren Lezen (kim versie). Deze methode gebruikt de letter als uitgangspunt. Kinderen verkennen de letters vanuit verschillende invalshoeken: luisteren, kijken, schrijven en voelen. De kinderen oefenen nieuwe letters systematisch bij het lezen en spellen, steeds binnen een context van bekende letters. Zo wordt er aandacht besteed aan alle eigenschappen van woorden en leren de kinderen via twaalf leerstofkernen in groep 3 lezen. Met Veilig Leren Lezen leggen we een stevige basis voor het verdere taal- en leesonderwijs. Kinderen ontwikkelen niet alleen hun technische leesvaardigheid, maar ontdekken ook hoe leuk het is om woorden en verhalen zelf te kunnen lezen.
Technisch lezen
In groep 4 en 5 werken we met de methode Zo leren kinderen lezen en spellen van José Schraven. Deze methode sluit goed aan bij de manier waarop kinderen taal stap voor stap leren begrijpen. Er wordt veel aandacht besteed aan klanken, letters en woordopbouw, zodat kinderen woorden niet alleen kunnen lezen, maar ook goed kunnen spellen. Door herhaling en duidelijke uitleg krijgen kinderen zelfvertrouwen in hun leesvaardigheid.
We oefenen dagelijks met:
- het vlot en nauwkeurig lezen van woorden en zinnen;
- het herkennen van klankpatronen;
- het toepassen van spellingregels bij het lezen.
Leesbevordering en samenwerking met de bibliotheek
Door een intensieve samenwerking met de bibliotheek van Zuidhorn bieden wij een modern en uitdagend leesaanbod aan. Ons doel is om de motivatie van kinderen om te lezen te versterken en hen te laten ontdekken hoe leuk lezen kan zijn. Met de inzet van onze taal- en leescoördinatoren halen we inspirerende leesprojecten de school binnen. Er is veel aandacht voor jeugdliteratuur, poëzie en informatieboeken. Wij willen uitstralen dat lezen niet alleen belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen, maar vooral ook een bron van plezier en ontdekking kan zijn.
Taal, begrijpend lezen en wereldoriëntatie
Voor taal, begrijpend lezen en de wereldoriënterende vakken (natuur, techniek, geschiedenis en aardrijkskunde) werken wij met de methode Wetenswaardig. Deze methode combineert taal, lezen en wereldoriëntatie tot één geheel. Kinderen ontdekken hoe taal werkt, leren nieuwe woorden en begrijpen beter wat ze lezen, terwijl ze tegelijk hun kennis van de wereld vergroten. De teksten in Wetenswaardig zijn informatief en sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Ze leren strategieën om teksten goed te begrijpen, verbanden te leggen en kritisch na te denken over wat ze lezen. De thema’s nodigen uit tot onderzoeken, ontdekken en samenwerken, waardoor leren betekenisvol en leuk wordt. Zo ontwikkelen onze leerlingen hun taalvaardigheid, nieuwsgierigheid en denkvermogen en groeien ze uit tot taalsterke, onderzoekende kinderen.
Spelling
Voor spelling gebruiken wij de methode Taaljacht. Met deze methode leren leerlingen spelregels op een duidelijke en gestructureerde manier. Ze ontdekken waarom woorden op een bepaalde manier worden geschreven en leren deze regels toepassen in hun eigen schrijfwerk.Taaljacht werkt met betekenisvolle contexten en biedt veel ruimte voor oefening en herhaling, zodat leerlingen de regels echt begrijpen en onthouden. Zo ontwikkelen de kinderen een stevige spellingbasis.
Schrijven
Al snel tijdens het aanvankelijk lezen begint ook het schrijven. In groep 2 zijn hier al voorbereidende oefeningen voor gedaan. Vanaf groep 3 werken we met de methode Pennenstreken. Vanaf groep 4 schrijven de leerlingen met een licht hellend schrift. In groep 4 wordt de vulpen geïntroduceerd.
Engels
Vanaf groep 1 krijgen onze leerlingen les in de Engelse taal. We werken met de methode Blink Engels, een eigentijdse methode die aansluit bij de belevingswereld van kinderen.De lessen zijn afwisselend en actief. De leerlingen luisteren naar liedjes, kijken korte filmpjes, voeren gesprekken en spelen taalspelletjes. Zo leren ze op een natuurlijke manier Engels begrijpen en spreken. De nadruk ligt op het gebruiken van de taal in plaats van op grammatica. Met Blink Engels willen we kinderen enthousiast maken voor het leren van een andere taal.
Rekenen met Wereld in getallen
Vanaf groep 3 werken wij met de rekenmethode Wereld in getallen. Deze methode sluit aan bij de nieuwste inzichten op het gebied van rekenen en biedt een duidelijke opbouw van groep 3 tot en met groep 8. In de lessen is veel aandacht voor hoofdrekenen, inzichtelijk rekenen en het toepassen van strategieën. De methode biedt ruime mogelijkheden voor differentiatie. Naast de methode werken we met Met Sprongen Vooruit, een speelse en bewegende manier om rekenvaardigheden te oefenen. Door middel van spel en beweging wordt rekenen op een actieve en motiverende manier aangeboden. Ook gebruiken we Bareka, een digitaal oefenprogramma waarmee leerlingen extra kunnen oefenen op specifieke onderdelen.
Sociaal-emotionele vorming
Een kind leert pas echt goed als het zich veilig en op zijn gemak voelt. Daarom besteden wij op school veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.Aan het begin van ieder schooljaar werken we tijdens De Gouden Weken extra aan groepsvorming. In deze periode doen we verschillende activiteiten die helpen om elkaar beter te leren kennen, vertrouwen op te bouwen en een positieve sfeer in de groep te creëren. Samen met de leerlingen stellen we klassenregels op die zichtbaar in de klas hangen. Na de kerstvakantie volgen de Zilveren Weken, waarin we de regels herhalen en opnieuw aandacht besteden aan samenwerking en een prettig klimaat in de groep.
Daarnaast werken we schoolbreed met de Kanjertraining. Deze training helpt kinderen om op een respectvolle manier met zichzelf en met anderen om te gaan. Ze leren vertrouwen op hun eigen kracht, goed samen te werken en ruzies op een positieve manier op te lossen. Door deze aanpak creëren we een veilige en positieve leeromgeving waarin ieder kind zich gezien voelt en de ruimte krijgt om zich sociaal en cognitief optimaal te ontwikkelen.
Sociale redzaamheid (verkeer)
In groep 3 starten we met de methode Een rondje verkeer. Groep 4 werkt met Stap vooruit, groep 5 en 6 werkt met de methode Op voeten en fietsen en groep 7 en 8 gebruikt De Jeugdverkeerskrant. De verkeersmethode die wij gebruiken is een actuele, aansprekende en gebruikersvriendelijke methode voor verkeersonderwijs. Er worden dagelijks voorkomende verkeerssituaties behandeld, waardoor nauw wordt aangesloten bij de belevingswereld van kinderen. Naast verkeersregels is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een verkeersbewuste mentaliteit. De leerlingen van groep 7 nemen deel aan het schriftelijk en praktisch verkeersexamen.Expressie activiteiten
Creatieve vakken, muziek en cultuureducatie
Creativiteit heeft een vaste plek binnen ons onderwijs. In de onderbouw werken kinderen op een speelse manier met beeldend werken, tekenen, schilderen, drama, dans en muziek. In de bovenbouw volgen de leerlingen op vrijdagmiddag afwisselende workshops, zoals muziek, techniek, handvaardigheid, koken, drama en ICT. Zo leren ze samenwerken, plannen, oplossingen bedenken en hun talenten ontdekken. Ook muziek- en cultuureducatie horen daarbij: leerlingen zingen, maken muziek, bezoeken theatervoorstellingen en doen mee aan kunst- en erfgoedprojecten in en rond Zuidhorn. Zo stimuleren we nieuwsgierigheid, expressie en plezier in leren
Gymnastiek / Lichamelijke opvoeding
In groep 1 en 2 krijgen de kinderen les in het speellokaal van hun eigen leerkracht. Vanaf groep 3 verzorgt meester Rick de gymlessen. Op woensdag en vrijdag krijgen de leerlingen een afwisselende les met toestellen en spel in sporthal Quicksilver S. Ook op andere dagen stimuleren we beweging met actieve spellen binnen en buiten, zodat kinderen ervaren dat bewegen niet alleen belangrijk is, maar vooral ook heel leuk!